Häihin aikaa viikko: uusi häämekko & muut uudet kujeet

Raflaava otsikko, vai mitä? Mutta totta se nyt on. Kuten edellisessä päivityksessäni kerroin, on alkuperäinen häämekkoni käynyt liian pieneksi suureksi kasvaneen raskausvatsan vuoksi. Toisin kuin edellistä päivitystä kirjoittaessani ajattelin, oli tilanne kuitenkin katastrofaalisempi kuin mitä osasin odottaa. Vein alkuviikosta mekkoni kehutulle ompelijalle Suville (SuviMorsian), joka totesi heti kättelyssä mekon päälle puettuani, ettei sen korjausompelusta tulisi mitään. Mahdollista se olisi kyllä, mutta olisi työlästä (=kallista), eikä se olisi sama mekko enää. Tämän kuultuani pokka piti sen verran, että nyökkäsin kylmän viileästi ja tiedustelin äitiysmekkotarjonnan perään, mutta soitettuani Seban paikalle kyynelkanavat aukesivat ja virtasivat vuolaina pitkin Morsiusateljee Helmen lattioita. Omaan mielestäni rennonviileän tyylin käsitellä pettymyksiä, mutta kyllä tämä vastoinkäyminen oli siinä hetkessä iso murhe.

Onneni onnettomuudessa oli tämä ihana empaattinen ja palvelumyönteinen Suvi, joka etsi näistä kahdesta yhdistetyissä tiloissa sijaitsevista morsiusmekkoliikkeistä käytännössä kaikki mekot, jotka sopi mittojeni puolesta päälleni ja jäi sovittamaan niitä kanssani molempien liikkeiden ollessa suljettuina muutoin (SuviMorsian toimii elinkeinoharjoittajana Morsiusateljee Helmen tiloissa ompelijana). Todettakoon, ettei vaihtoehtoja ollut montaa mistä valita, ja tässä vaiheessa olinkin jo luopunut ulkonäöllisistä haaveista mekon suhteen. Sovitin pelkästään kaksiosaisia vaatekappaleita eli kokonaisuuksia, joissa yläosa oli hameosasta erillinen. Näin vaihtoehtoja oli osia yhdistellen muutama enemmän. Uskomatonta mutta totta, löysin näistä itselleni melkeinpä täydellisesti istuvan ja mieleisen. Uskomatonta mutta totta oli myös hinta, jonka verran en ollut valmis maksamaan häämekosta. En alun perin, mutta en edes hädän hetkellä. Varasin puvun 48h ajaksi ja sovimme, että tulisin vielä sovittamaan ja ostamaan puvun liikkeen omistajan ollessa paikalla. Halusin keskustella ensin Sebastianin kanssa ja myös miettiä realistisia vaihtoehtoja etsiä pukua muualta. Sebastian oli sitä mieltä, että jos mekko on sellainen, missä tunnen itseni kauniiksi, ei ole oikea paikka saatika hetki miettiä hintalappua.

Sain mietittyä asiaa vajaa muutaman vuorokauden ja sain myös paljon ehdotuksia Instagram-seuraajiltani. Olisi ollut nettikauppoja ja suomalaisia suunnittelijoita, joiden puoleen olisi voinut kääntyä ja etsiä vaihtoehtoja, mutta mulla olisi tullut sekä aika että jaksaminen vastaan tässä metsästämisessä. Tällä uupumuksen hetkellä kaikki tsemppaavat viestit ja sympatiat, joita sain – jopa tuntemattomilta – voimaannutti mieltä todella. Lopullista ostopäätöstä tehdessäni yritin vielä neuvotella hinnasta, sillä kokemukseni perusteella Helsingin muissa morsiusmekkoliikkeissä jokaiselle mekolle oli kyllä tarjottavissa Special Price for You -hinta asiakkaan vielä harkitessa, mutta tässä tapauksessa löysää ei ollut. Satuin näkemään hintalapuista osien sisäänostohinnat, jotka olivat useamman satalappusen verran myyntihintaa edullisempi per osa, mutta tässä tilanteessa ei tinkaaminen toiminut kuin Marokossa markkinoilla. Uuden häämekkoni kokonaisuus ylä- ja alaosineen löytyi siis Glamourin (ei Helmen) puolelta.

Kuluneella viikolla olen mekko-ostoksen lisäksi keskittynyt kauneudenhoitoon. Häitä varten päätin panostaa ja laittaa ensimmäistä kertaa eläessäni geelilakkauksen sekä sormien että varpaiden kynsiin. Kasvohoidossa kävin eilen eli viikkoa ennen häitä. Sokerointiin ja suihkurusketukseen on ajat varattuina ensi viikolle muutamia päiviä ennen häitä. Normaalioloissa en käytä suuria summia rahaa ulkonäköön. Miellän sellaisen itselleni turhaksi rahankäytöksi, koska en pidä luonnottomista lisistä kasvoilla, kynsillä tai vartalolla ja hoidan itseäni pääosin sisäisesti. Oma hääpäivä on kuitenkin uniikki hetki elämässä ja jos joskus, niin silloin on panostettava.

Muuten meillä alkaa olla ihan hyvin hommat hanskassa. Viimeisen viikon tehtävät ovat aikataulutettu ja koostuvat pääosin käytännön hommista, joita ei edes voisi tehdä ennalta (hyvä niin, sillä olen itse täystyöllistetty kahdessa työssä häitä edeltävään päivään saakka). Juomat hankitaan vasta ensi viikolla, sillä ei haluta kotinurkkiin pyörimään yhtään ylimääräistä tavaraa. Meidän puheita toisillemme harjoitellaan vielä erikseen ja häätanssia yhdessä. Tämän hetkisen sääennusteen mukaan meidän hääpäivänä näyttäisi satavan, joten siltä varalta meidän täytyy vielä laatia selvät suunnitelmat kaikille niille ohjelmanumeroille (kuten vihkimiselle ja häätanssille), jotka ollaan suunniteltu ja visioitu ulos.

♡: Lotta

2 thoughts on “Häihin aikaa viikko: uusi häämekko & muut uudet kujeet

  1. Toinen yrittäjä

    Eli kävit ensin sovittamassa hääpukuja liikkeissä 8 tuntia (Jokainen työtunti maksaa yrittäjälle n.45-80€)ja hait puvun halvalla muualta. Sitten päädyit uudestaan vielä viime tingassa ylitöitä teettäen asiakkaaksi ja et silti halua maksaa hyvästä palvelusta? Kuinka usein itse teet työtäsi ihan ilmaiseksi? Hyvä ettet saanut alennusta. Sisäänostohintaan kun lisätään 24% alv niin voit laskea mitä yrittäjälle puvusta jää. Kattaako se sinusta tulleet kustannukset?

    Like

    1. Hei, kiitos kommentista – joskin kirjoitit sen ikävän negatiiviseen sävyyn minkä vuoksi jäinkin pohtimaan henkilöllisyyttäsi. Ymmärrän häämekkobisneksen, miten se toimii ja mikä siinä maksaa (mm. ilmaiset sovitustunnit, liikevuokrat, palkat, hankintakustannukset yms. muut kulut) ja bisneksen ylipäänsä sekä tiedostan sen, että Suomessa on kallista olla sekä yrittää että kuluttaa. Hintavertailu ja kilpailuttaminen edistää tervettä markkinataloutta ja siksi sitä myös tehdään. Haluan vastata kaikkiin kysymyksiisi ja väitteisiisi joten teen sen yksi kerrallaan: 1) Olen teettänyt aiemman pukuni sekä edullisen hintatason että paremman valikoiman vuoksi Venäjällä. Kommunikoin myyjän välityksellä suoraan mekon valmistaneen henkilön kanssa, eikä minulle jäänyt epäilystä valmistajan taikka myyjän riittävästä korvauksesta – koen olevani vastuullinen kuluttaja. 2) Varasin Suomessa ompelupalvelun yksityisyrittäjältä, joka sanelee itse omat työaikansa – en teettänyt ylitöitä, mutta sain häneltä hyvää palvelua. 3) Maksoin sekä puvusta että palvelusta. 4) Liikkeen omistajalle (sinulleko?) jäävä kate riippuu paljon siitä, millainen tulovirta kassaan käy. Jos kulut juoksevat mutta mekot eivät myy, on katetta pyydettävä enemmän, jotta liiketoiminta pysyy pystyssä – se on selvä. Kirjoitan rehellistä blogia, jota seuraa tulevia morsiamia. Olet kommentillasi yrittänyt luoda virheellisen käsityksen siitä, että hinnasta neuvotteleva kuluttaja olisi ahne ja tyhmä. Elämme kapitalistisessa yhteiskunnassa, jossa ostajalla on oikeus neuvotella hinnasta ja myyjällä pitäytyä siinä. Kauppa kävi, mekko sekä raha vaihtoi omistajaa ja toistaiseksi tämä rehellinen ja neutraali kirjoitus ei ole provosoinut muita kuin sinua Toinen Yrittäjä. Toivon, että luet vastaukseni, pääset kirjoitukseni aiheuttamasta tunteesta yli ja jatkat yrittämistä! Yt: Lotta

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s